Thursday, January 21, 2010

Hanya Kepada Dia


Disaat aku perlukakan perlindungan,

Namun tiada siapa yang dapat melindungi,
Dia tempat aku berharap,
Yang nyawaku di dalam tangan Nya,
Dia tempat aku meminta belas,
Dia itu Allah, Dia lah pelindungku.


Bila aku bersedih hati,
Tapi tiada yang ingin menjadi pendengar,
Dia mendengarkan semua tuturku,
Mungkin aku cuma menyusun kata senyap di dalam hati,
Walaupun tak sepatah aku tuturkan,
Dia pasti mendengarkan Dia lah pendengarku.


Dan aku tak pernah keseorangan,
Meskipun di saat bersendirian,
Setiap gerak-geri makhluk di dalam perhatian Nya,
Tak kira tempat dan masa,
Dia takkan pernah terlepas pandang,
Dia lah penemanku di mana saja.


Bila aku perlukan semangat,
Tapi tiada yang ingin menjadi pendorong,
Aku tahu aku ada Dia, cukuplah Dia,
lalu aku rujuk kalam Nya,
Kerana di situ aku temui madah-madah indah,
Pembakar sebuah semangat yang hampir malap.


Bila aku rasa dunia ini tidak membahagiakan,
Aku ingat pada janji Nya,
Sesungguhnya bahagia yang kekal adalah syurgawi,
Tak akan aku temui bahagia sebegitu di dunia,
Lalu aku redakan segalanya,
Demi untuk bertemu bahagia yang hakiki di sana.


Lantas syurgawi Nya itu yang aku dambakan,
Kerana di sana semuanya indah,
Biarlah kiranya bahgia dunia tidak termiliki,
Biar bersakit-sakit dahulu,
Semoga akan bersenang kemudian,
Miliki kebahgiaan yang sebenar.

No comments: